Osoby, które chcą uzyskać jedną z licencji pozwalającą na latanie np. samolotem, śmigłowcem lub inną maszyną, muszą spełnić wiele restrykcyjnych wymogów. Wyjaśniamy jakie są klasy orzeczenia i jakich dotyczą urządzeń oraz badań.

Niezbędne uprawnienia

Uprawnienia, w tym przypadku licencje, są niezbędne, aby móc samodzielnie sterować samolotem lub helikopterem. Jakie wymagania należy spełnić na badaniach lotniczo-lekarskich? Kurs śmigłowce to nie wszystko – przed, w trakcie lub już po odbyciu szkolenia teoretycznego i praktycznego należy odbyć również kompleksowe badania lotniczo-lekarskie. Ich pozytywny wynik oraz zdanie egzaminów teoretycznych i praktycznych pozwalają na uzyskanie pożądanej licencji. Co ważne, piloci muszą wykonać klasyczny pakiet badań różnych klas, natomiast świadectwa kwalifikacji musi uzyskać pozostały personel, na przykład stewardessy, a także piloci paralotni, lotni, motolotni czy skoczkowie spadochronowi.

Klasy orzeczenia

W zależności od klasy orzeczenia, przed kandydatem na pilota stawia się różne wymagania oraz różne badania. Przeprowadzają je lekarze orzecznicy bądź centra medycyny lotniczej. Uzyskanie odpowiedniego orzeczenia oznacza brak przeciwwskazań do wykonywania danej funkcji na pokładzie samolotu lub śmigłowca. Jest to niezbędny warunek do zdobycia lub przedłużenia ważności licencji pilota.

Badania lotnicze klasy I – CPL, MPL, ATPL

Tego rodzaju badania muszą wykonywać piloci zawodowi, którzy chcą sterować lub już sterują samolotami, śmigłowcami, pionowzlotami, wiatrakowcami, ale i piloci liniowi w załogach wieloosobowych. Badania lotnicze klasy 1 obejmują: morfologię krwi, badanie laboratoryjne moczu, badanie serca EKG, badanie poziomu glukozy, audiogram oraz konsultację laryngologiczną oraz okulistyczną.

Badania lotnicze klasy II

Klasa druga obejmuje pilotów niekomercyjnych, którzy zajmują się lotami turystycznymi i sterują takimi maszynami jak: samoloty, helikoptery, sterowce, pionowzloty, szybowce i balony. Natomiast badania (wstępne, okresowe oraz okolicznościowe) są podobne do zakresu, jaki muszą wykonać kandydaci lub piloci z klasy I, czyli badanie krwi, moczu, EKG, poziomu glukozy, a także audiogram i konsultacja okulistyczna oraz laryngologiczna.

Badania lotnicze klasy III

Badania lekarskie klasy III dotyczą członków personelu służb ruchu lotniczego, kontrolerów ruchu, informatorów służby informacji powietrznej, informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej, a także mechaników lotniczych obsługi technicznej czy dyspozytorów lotniczych. Badania dotyczą zadań wykonywanych przez wyżej wymienione osoby, a także morfologii krwi, moczu, EKG, poziomu glukozy, audiogramu i konsultacji laryngologicznej oraz okulistycznej.

Gdzie wykonać badania lotniczo-lekarskie?

Kompleksowe badania lotniczo-lekarskie są przeprowadzane przez niewielką liczbę ośrodków w kraju. Takie centra medyczne znajdują się zwykle w większych miastach. Po wyborze konkretnego centrum warto sprawdzić informacje na temat badań, jakie znajdują się na stronie internetowej placówki, zwłaszcza tych, które dotyczą tego, jak się przygotować do badań, a także i jakie są wymogi formalne do ich przeprowadzenia.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

81 − = 77